Zelfsturing als basis voor de ontwikkeling van het kind

Onder zelfregulatie en executieve functies verstaan we een bont scala aan competenties die te maken hebben met het reguleren van het eigen gedrag. Het gaat om zaken als werkgeheugen, flexibiliteit en inhibitie (het onderdrukken van responsen van het zenuwstelsel). Als leerlingen executieve functies goed hebben ontwikkeld, kunnen ze 'beter bij de les blijven', laten ze zich minder afleiden door allerlei prikkels en zijn ze in staat hun werk beter te plannen. Juist omdat goed ontwikkelde zelfregulatie en executieve functies bijdragen aan schoolsucces, is het nodig dat het aanleren ervan een vast onderdeel is van het aanbod van kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en het reguliere onderwijs. Vroeg beginnen is belangrijk. Als kinderen overgaan van informeel en speels leren naar een meer schoolse situatie waarin ze moeten leren lezen, schrijven en rekenen, wordt er van hen een andere rol verwacht.
In deze Sardes Speciale Editie staat de rol van executieve functies in kinderdagverlijven, peuterspeelzalen en het basisonderwijs centraal. Wat zegt de wetenschap erover, hoe werkt het in de praktijk, hoe kunnen professionals en ouders de ontwikkeling van executieve functies stimuleren?

Download hier de Sardes Speciale Editie nummer 9

Meer weten?