Het leren van wetenschap en technologie door jonge kinderen & TalentenKracht

Proefschrift
Tessa vam Schijndel - A developmental psychology perspective on preschool science learning: Children’s exploratory play, naïve theories, and causal learning, 2012, Universiteit van Amsterdam

Het leren van wetenschap en technologie door jonge kinderen & TalentenKracht
Wetenschap en technologie zijn geschikte onderwerpen voor peuters en kleuters. De onderwerpen sluiten aan bij de motivatie van jonge kinderen om de wereld om hen heen te onderzoeken. Tijdens hun spel zijn kinderen uit zichzelf bezig met wetenschappelijke en technologische principes. Zij stuiteren bijvoorbeeld een bal en merken dat deze anders stuitert op het gras dan op de tegels. Zij observeren dat hun schaduw verandert als zij bewegen en merken op dat bladeren verschillende vormen hebben en in de loop van het jaar van kleur veranderen. Naast dat kinderen geïnteresseerd zijn in wetenschap en technologie, bezitten zij ook al voldoende capaciteiten om over deze onderwerpen te leren. Zij hebben kennis op verschillende gebieden, zoals de biologie en natuurkunde.

De rest van de Nederlandstalige samenvatting van dit proefschrift kunt u hier lezen.