Routines en gewoonten: veiligheid en houvast of een sleur en oponthoud?

15 September 2015

Routines zijn een geweldige manier om kinderen veiligheid en houvast te geven. Ze bieden ook veel kansen om kinderen in hun ontwikkeling te ondersteunen. Denk aan een gesprek tijdens het fruit eten; of: het leren keuzes maken. Dat begint eenvoudig bij het kiezen voor kaas of worst op het brood. De kansen liggen voor het oprapen.    

Maar … er zitten ook risico’s vast aan routines. Vooral als de routine een gewoonte is geworden: alle kinderen gaan tegelijk naar de wc, wachten tot dat iedereen klaar is met eten, het programma opstarten als alle kinderen wakker zijn … Een routine moet gemak opleveren: het goed benutten van de tijd maar moet niet leiden tot verveling en overbodig wachten bij de kinderen.

Ga eens na welke routines je hebt en voor wie de routine is bedoeld. Biedt het de kinderen structuur of is het vooral voor jezelf? Wat kun je (anders) doen om meer vaart in de dag te brengen? We dagen je uit: maak de dag interessant voor de kinderen én voor jou. Niet door routines af te schaffen, maar er bewust mee om te gaan en bijvoorbeeld de tijd aan tafel en in de kring terug te brengen of door het af en toe net iets anders aan te pakken. Schil je normaal gesproken het fruit van te voren? Zet de fruitschaal nu eens op tafel en maak er een ontdekactiviteit. Schil de appel terwijl je met de kinderen praat.  

Laat ons weten hoe jij van de routine een speels moment maakt: twitter erover onder vermelding van #vhjk!

Blogger: